Friday, July 25, 2008

دردشة مطولة عن أزمة الحجاب

Sunday, July 15, 2007


دردشة مطولة عن أزمة الحجاب!!! ه
(كلام يودى فى داهية) ه
===================

زى ما العنوان بيقول، كلامى اللى أنا بأقوله ده إستحالة يمر قدامك مرور الكرام من غير ما حد فيكم يجادلنى فيه بقسوة... شوفوا إنتم بنفسكم!!!ا

الأسباب المغلوطة للباس الحجاب كتير جداً منها:
- بناء على رغبة (أو بمعنى أدق أمر وتهديد وإجبار) الأب أو الأخ أو الزوج
- خوف من التهجم عليها وتعرضها للإغتصاب
- ضغط نفسى رهيب سواء من الصديقات المحجبات أو معارف الأم المحجبات أو برامج الدين وخطب المساجد و علماء الدين والمفتيين
- موضة (أى والله بجد موضة بتحصل ياما، وبص على الألوان الزاهية والأشكال المختلفة لدرجة إن الواحد بقى مش عارف دى متحجبة ولا لابسة عالموضة)
- الإعتقاد (ضمنياً) بأن لبس الحجاب يمحى الذنوب ويعبر عن توبة نصوحة عن الخطايا (وكأن من لبست الحجاب أصبحت مثل الملائكة طاهرة ومقدسة وطريقها إلى الجنة سالك دون أى صعوبة)
- ويستخدم الحجاب أيضاُ لإخفاء بعض العيوب فى الجسد وبالتحديد فى الوجه والرأس، مثل حب الشباب وتساقط الشعر...
- وأخيراً أغرب سبب هو إن من تتحجب تصبح أجمل مما كانت سابقاً سواء كانت هى أصلاً جملية أو غير جميلة، وهل ينطبق ذلك على كل النساء أم فقط على من هن بلا جمال يذكر؟؟؟؟

عايزكم كده فى مرة تبصوا لتسجيل حفلة من حفلات أم كلثوم وعبد الحليم حافظ وفريد الأطرش الغنائية.... وأتحداكم تحدى جبار لو عرفتم تطلعولى واحدة محجبة قاعدة وسط الجماهير!!!!!!!!!

إشمعنى دلوقتى الحجاب منتشر بالصورة الفظيعة دى على عصرنا ده؟؟؟ ماحدش يقوللى إن ده نتيجة الإنفتاح الغربى والعالمى علينا... لأن مش معنى إن فيه إنفتاح زيادة عن اللزوم إنى أبقى أواجهه بإنغلاق وتطرف زيادة عن اللزوم!!! ما هو لو العالم كله يا إما يمين خالص يا إما شمال خالص... يبقى فين الإعتدال والتوسط فى الأمور اللى بتواجهنا فى حياتنا؟؟؟ يعنى يا نرفض أى حاجة جاية م الغرب، يا ناخده كله.... ما فيش تشغيل دماغ والإختيار يبقى على حسب ما يتماشى معانا كمصريين وعرب؟؟؟

حكاية تغطية المرأة لرأسها عادة شرقية موجودة حتى من قبل ظهور الإسلام... الفرق إن اللى بيغطى راسها مش بيلف حوالين منطقة الرقبة والصدر ويتقفل على دماغها!
وقتها كان أكتر حاجة تجذب الراجل فى المرأة شعرها، عشان كده كانت بتغطيه، لكن مع مرور الزمن معايير الجمال بتختلف، وأكيد موضة الملابس بتختلف، يبقى منطقياً المفروض الزى الحجابى الشرقى يتغير... مع ذلك هو لسه موجود حتى اللحظة دى!!!!

م الآخر بصراحة كده... واللى بقوله مش مجرد رأى منى، إنما ده فكر ومنطق بالعقل... الحجاب لا يعتبر فريضة لازمة على كل النساء... وناخدها بالعقل والمنطق بدل ما ناخد آراء متباينة من علماء الدين على حسب تفسيراتهم لكلام الله:

- هل كل نساء الدنيا جمال جداً ومنظرهم يشد العيون، ولا الجمال ده يعتبر حاجة نسبية تتغير معايرها من شخص لآخر ومن زمن لآخر؟ وبعدين أكيد كلنا هنتفق على إن واحدة فى جمال سلمى حايك يشتهيها معظم إن ماكانش كل الرجال، فى حين إن واحدة فى منظر الممثلة التخينة مها أحمد لا يشتهيها سوى رجل غير طبيعى وغير سوى يقود عقله تفكير حيوانى جنسى شاذ!!!! (خدوا بالكم المقارنة هنا فقط فى مستوى جمال المرأة بالنسبة للرجل، بالنسبة لحتة النساء البدينات فأنا لم أقصد إهانتهم أو معايرة زيادة وزنهم.... فأنا كنت أركز على نقطة إن الرجالة تزيد شهوتهم الجنسية على أى واحدة جمالها خارق زى مثلاً سلمى حايك... وده الطبيعى المفروض يعنى، يبقى الغير طبيعى إن واحد يشتهى ستات تخينات.... وساعتها يبقى العيب فى الراجل نفسه مش فى الستات دول.... وأنا طبعاً أتفق إنه من المشين إعتبار المرأة شريك جنسى محتمل فقط، وفى كلامى بأوضح إن الحجاب ليس مانع فعال ضد التحرشات الجنسية)

- طالما إن عامة وليس كل الرجالة اللى فى بلدنا يعتبروا أشخاص طبيعين وليس حيوانات هيجانة، يبقى إيه ذنب واحدة عارفة ربنا لبسها محتشم ومش معرية حاجة إن فيه شوية بهايم لا يمثلوا الأغلبية مش بيفكروا غير اللى فى بنطلونهم؟؟؟ وهل الحل فعلاً فى الحجاب ولا فى معالجة المرضى النفسيين وتطهير الشعب من العالم القذرة دى عشان يبقى المجتمع متحضر؟؟؟ وإن جيت للحق حتى لو واحدة إتحجبت خوفاً من التهجم عليها برضه كده ولا كده معرضة للإغتصاب إن شالله بقيت منقبة كمان... وأكبر دليل على كده حادثة وسط البلد فى تانى وتالت أيام عيد الفطر اللى فات!

- لو فرضنا إن واحدة عايشة بما يرضى الله وبتؤدى الفروض الخامسة (مش ستة عشان الحجاب مش داخل فيهم) على أكمل وجه، يعنى بتنفذ وصايا الله وبتعمل خير ومعروف كتير، ولبسها محتشم ومحترم.... بس مش لابسة حجاب!!!! يبقى مصير آخرتها فين يا سيدى؟؟؟ تبقى إجابة غير منطقية خالص لو قولتلى إنها ع النار مرمية حدف... لأن إستحالة حتة قماشة على الراس هى دى اللى هتقف عائق بين الست وبين دخلولها الجنة، ومش بسببها ربنا لا مؤاخذة هيسيب حسناتها الكتيرة جداً ويتلكك لها على حتة حجاب لا هيزود ولا ينقص منها حاجة!!

يبقى بالعقل والمنطق الحجاب لا يكون فرض بالجبر والقهر على كل ستات الدنيا لأنه لا يتماشى سواء مع مختلف معايير الجمال عند النساء أو الرجال ولا يساير تغير الأزمنة والعصور ولا هو العنصر الأساسى الأهم فى دخول المرأة المؤمنة الجنة.....!

==================================

ملحوظة:
ربما يكون أسلوبى فى كتابة الكلمات دى غريب ومتطرف عن الطبيعى بس إعذرونى... الواحد لما يكون فى دماغه كل الأفكار دى مابيبقاش عارف يطلع إيه ولا إيه، فخرج منى بالشكل ده!

وبالنسبة لكلامى عن الحجاب فأنا لا أعارض الحجاب فى ذاته بل أعارض جعله فرضاً - وهو ليس كذلك بالمنطق - وإستخدامه المتطرف فى أيامنا هذه.... فهو حق يراد به كل باطل! ه

أمير - مصر
4 comments lost

1 comment:

Unknown said...

كس ام المنقبات كلهم
شراميط
ومستخبين ورا النقاب
او اشكالهم وسخة شبة خرا الكلاب
ومستخبين برضة ورا النقاب
او مطلوبين من شرطة الاداب وعليهم احكام
او رجالة هاربانين من احكام
النقاب دة اللى لابساة
تبقا متناكة
شرموطة
لبوة
بنت احبة
بنت مرة متناكة
ووسخة
ونتنة
وشبة كيس الزبالة
يازبالة