Friday, July 25, 2008

غضبانة عليكي يا بلد

July 2007

غضبانة عليكي يا بلد

شعر ليلي فرج


أبدأ كلامي منين ... أنا أصلي زعلانة

احترت أكلم مين ... ما أنا أصلي غضبانة

غضبانة عليكي يا بلد ... أنا بجد غضبانة
ياخسارة يا ألفين خسارة ... أصبحتي خربانة

أنا مش بالومك يا حبيبتي
أنا عاوزة أحكي لك حكايتك وحكايتي

بدايتها كانت في السبعينات ... واحدة من بين كل البنات
دخلت في يوم المدرسة لابسة حجاب

كنا يادوب لسه شباب
ويا مصر يا حبيبة ... كانت دي بداية المصيبة

وتمام زي الفشار
واحدة ورا واحدة حصل انتشار

المشكلة مش في الحجاب ... المشكلة معاه إيه جاب!؟
بعد ما كنا زي الناس ... فجأه أصبحنا ليس إناث

والغريبة يا حبيبة
كل ما زاد الحجاب .. كل ما زاد الخراب
قصدي حجاب العقول ... ياخسارة مين كان يقول
دي العقول اتبدلت ... والبراءة اتشوهت

وابتدينا فجأة نسمعلك كلام ... من بنات صغيرين يا حرام
حلال و حرام وكلام سخيف ... راحت البراءة وجه بدلها شئ مخيف
زي الطوفان ... ملا المكان

وياريته بس علي الحجاب والنقاب
لا ده في أشياء غريبة
لأ دي مش بس غريبة دي مصيبة

كل ما الأديان تزيد ... يصبح الإنسان عنيد
من التعصب والتحزب والخناق ... والتشبث والتخلف والغباء

وياريته كان في يوم يفتح كتاب
وياريته لما يتناقش يدي فرصة للجواب

كمان يا مصر عندي سؤال..
راح فين النظام والاحترام والأمانة؟
راح فين الجمال ولا أقول ياللا السلامة؟

ياخسارة يابلد...ألفين خسارة
ياللي فيوم كنت لغيرك ميت منارة

نفسي ترجعلك يا مصر أيام زمان .. نفسي أشم فيك تاني عود ريحان
نفسي أشوف فيكي الربيع والخريف ... إللي كان فيها كل يوم يوم جو نضيف
نفسي أشوف تاني فـ سماك نجم بان ... نفسي أرجع أحس فيكي بالأمان

عن الاخت دورى ماكسيموريان

منتدى ميكا

1comments lost

No comments: